خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/10 - 14:38
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
ارزانی که بسیار گران تمام می شود

خاتمی: سیگار در ایران ارزان تر از همه جای دنیا است

رییس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هزینه سنگین دخانیات در کشور گفت:10 هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار مصرفی در کشور و ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان مصرف آن است؛ هزینه عوارض و درمان ناشی از مصرف سیگار از جیب آحاد جامعه پرداخت می شود.در کشور ما سیگار، ارزان‌تر از همه جای دنیا عرضه می‌شود.


سید مرتضی خاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در مورد هزینه‌های سنگین مصرف سیگار گفت: سالانه در کشور ما ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد. حدودا ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات می‌شود و ۷۰ هزار میلیارد خسارت ناشی از مرگ زودهنگام، کاهش بهره وری، غیبت از کار و ناتوانی افراد به کشور وارد می شود. با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در سال چند هزار مدرسه، چند صد بیمارستان ، چند هزار کیلومتر جاده و... می توان ساخت . هزینه های مرتبط با مصرف سیگار از جیب همه آحاد جامعه پرداخت می شود. در کشور ما سیگار، ارزان‌تر از همه جای دنیا عرضه می‌شود.



نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی افزود: مطالبه گری و آگاه سازی مردم برای کاهش تقاضا و کاهش دسترسی به دخانیات بسیار ضرورت دارد. دانشگاه‌ها در مبارزه با دخانیات می توانند  پیشرو باشند؛ ارتقاء سواد سلامت و آغاز فرهنگ سازی از مرحله پیش دبستانی و مدارس است و باید از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای مبارزه با دخانیات استفاده شود.  البته باید توجه داشت که  آموزه های دینی نیز سهم بسزایی در کاهش مصرف دخانیات خواهد داشت .



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در کشور ما سیگار، ارزان‌تر از همه جای دنیا عرضه می شود. متاسفانه برای واردات محصولات دخانی منعی وجود ندارد. باید همه محصولات دخانی مشمول مالیات بازدارنده و رفتارساز شوند. افزایش مالیات تا ۷۰٪ در کشور ما می‌تواند کاهش مصرف، بیماری و مرگ و میر سالیانه به میزان ۳۰٪ و افزایش درآمد بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد را در پی داشته باشد. زنان و کودکان، قربانیان دود دست دوم سیگار هستند.



خاتمی در پایان خاطر نشان کرد:  البته هدف اصلی در چنین مالیات‌هایی، تنظیم گری است و کسب درآمد هدف فرعی است در جهت تامین هزینه های درمان و اقدامات پیشگیرانه و سازنده؛ و هدف اصلی کاهش مصرف دخانیات است./



پایان پیام


  • کد خبر : 343120
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار